Gering publieksaantal biedt nieuwe kansen voor uitvoerende artiesten en horeca.

Grote evenementen
De laatste jaren is een beweging ontstaan met steeds grotere festivals en steeds grotere zalen. De gage van bekende artiesten, de benodigde techniek en noodzakelijke beveiliging zorgden voor stevige organisatiekosten en stevige entreeprijzen. Nu deze beweging tot stilstand is gekomen openen zich in mijn ogen nieuwe perspectieven.

De jaren voor en na de oorlog waren een tijd dat allerlei horecabedrijven en kleine zalen een wekelijks programma verzorgden voor hun gasten met prima artiesten die precies wisten hoe zij hun gasten een plezierige avond konden bezorgen. Daarbij ging het vaak om bezoekersaantallen tussen de honderd en driehonderd.

Toekomst voor het kleine event.
Nu we in cultuur en horeca onze focus de komende tijd op kleine groepen dienen te richten en we de grote evenementen even dienen te vergeten openen zich in mijn ogen nieuwe vergelijkbare kansen voor artiesten op een klein podium en dus ook voor de omzetten van horeca en kleine zalen.
Naast de grote namen zijn er talloze fantastische artiesten die het helemaal in hun vingers hebben om een publiek te behagen of te prikkelen. Het voordeel van deze artiesten is dat de gage in verhouding is te brengen met het mogelijk haalbare verdienmodel. Artiesten en organisatoren (zaaleigenaren of horecaondernemers) trekken samen op en kunnen gezamenlijk een aantrekkelijk en betaalbaar programma maken.

Het publiek
En de mogelijke gasten, het gewaardeerde publiek?  Daar ligt in mijn ogen de crux voor een hernieuwd ondernemerschap bij zowel de facilitaire ondernemers als de artistieke ondernemers. Zelf ben ik ervan overtuigd dat door de geringere aantallen een nieuwe -min of meer gedwongen- wijze van uitgaan kan ontstaan. Als vanzelf zullen zich nieuwe vormen van entertainment ontwikkelen.

Een avondje uit eten met leuke muziek. Een gezellige zaal met kleinkunst. Een feestje voor je vrienden met een of twee groepen artiesten. Ieder weekend of zelfs op doordeweekse dagen worden her en der programma’s ontwikkeld en uitgeprobeerd. Ondernemende artiest en facilitair ondernemer kijken samen naar de financiële mogelijkheden en kansen.

Betaalbare entree
Tot onlangs betaalden bezoekers van festivals best stevige entreeprijzen. Het is geen verwijt, maar we mogen wel constateren dat het totaalbedrag aan gages voor de minder bekende ondersteunende artiesten afstak tegen de totaalkosten. Binnen het nieuwe entertainment lijkt het me mogelijk dat zowel de artistieke als de facilitaire partijen nieuwe mogelijkheden krijgen om een goede boterham te verdienen met betaalbare entrees

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *