Gebeurtenissen

Viering 750 jaar Stevenskerk
11 september 2022

Op 11 september 2022 om 10.00 uur zal een dienst in Middeleeuwse sfeer plaats vinden in de Stevenskerk te Nijmegen.
Daarbij wordt de inwijding door Albertus Magnus in 1272 plechtig herdacht en staan we ingetogen stil bij de wijze van vieren in het kerkgebouw voor de omwenteling van 1591.
Een beschadigd epitaaf zal zich hersteld tonen met moderne digitale technieken, een unieke presentatie.
S C Karolus Magnus en Datura verzorgen de gezangen en stadsorganist Jetty Podt bespeelt het orgel.
Eduard Kimman en Hubert Hendriks gaan voor.
Diverse historische persoonlijkheden maken deel uit van de indrukwekkende entrada.

024 Geschiedenis 2022 in het Valkhofkwartier
8 tot en met 16 oktober

024 Geschiedenis 2022. Negen dagen lang een erfgoed theater en restaurant in de Nicolaaskapel te Nijmegen. Iedere dag korte optredens, pitches, filmpjes, presentaties in een gezellige sfeer. Je kunt een schotel bestellen als je trek hebt of gewoon een drankje en kijken, ontmoeten en luisteren.
Kom dagelijks genieten van een cultureel theatercafé in de Nicolaaskapel met diverse presentaties, muziek en pitches uit het culturele erfgoedveld gecombineerd met Nijmeegse horeca hotspots. Speciale gast tijdens deze dagen is de YouTube literair performer ‘Floris leest’. In de weekenden is er nóg meer te doen: kinderspelen, rondleidingen, sport en muziek in het park. Tussen 8 en 16 oktober maak je zo op een leuke, inspirerende en verrassende manier kennis met de cultuur en geschiedenis van Nijmegen.

Tijd iedere dag: 17.00 – 22.00 uur, Nicolaaskapel.
In het weekend: 12.00 – 18.00 uur, Valkhofpark en daarna verder in de Nicolaaskapel
Realisatie door: De Valkhofvereniging, Stichting Vlegel, Kwartiermakers Valkhofkwartier. In samenwerking met leden van het Valkhofkwartier, deelnemers 024 Geschiedenis en het Huis voor de Binnenstad.